TJK Life
BLOG

グローバル学習・進路

高二国際コース~模擬国連の取り組み~

9月10日(土)、高二国際コースによる校内模擬国連(In-School Model UN Program)が行われました。こちらは、英語での探求カリキュラムの集大成として、グローバルな社会的課題を議論するものです。
今年のテーマはSDGs7番目の目標の“Renewable Technology for Developing Countries(開発途上国のための再生可能エネルギー技術)”に決まり、高一からそれぞれ担当国の国情について、政府広報、文献、そしてWeb情報等でのリサーチを続けてきました。
生徒達は担当国(17カ国)の政府代表/全権大使として国の抱える現状や政策を訴え、そして他国の国情や政策の主張を聞きました。そして「異常気象と災害」「女性」「健康」「教育」「インフラ」という課題に対してリージョンごとのコミッティに分かれた議論を行い、議論の途中で各国のプレスとして参加した高一年国際学級生徒のインタビューにも対応しながら、決議案を導いていきました。決議案決定に至る場面は国際学級の英語力の高さが大いに発揮されていました。最後は、課題ごとに導いた決議案を皆の前でプレゼンし、全会一致で決議として採択しました。
リサーチ、決議案立案、スピーチ、議論、交渉という流れで、担当国の問題解決に向けて真剣に議論したことにより、グローバルな課題を多角的に学ぶことができた有意義な授業となりました。プレスとして参加した高一年生徒からも「担当国のことをたくさん調べて議論しているのが良く分かりました。すごいです。」というコメントがありました。
以下は参加した生徒達の感想になります。

●What did you learn from the Model United Nations Unit?

  1. We learned not just about renewable energy and climate change but also the situation among lots of countries, various opinions, affects to the earth, different countries’ situations. This unit made me concerned about the situation and also made me aware that these problems are deeply connected to our life.(H.I.)
  2. I learned the world situation and relations between countries. I was able to learn a lot of things that I wouldn’t have known if I hadn’t done Model United Nations.(H.S.)

●Do you feel your English Skills improved?

  1. I think so. I participated in the discussions actively to fulfill my role as the delegate from Ethiopia. Since the theme was renewable energy for developing countries, I was able to express the things we want to other delegates and this was reflected in one of the clauses in the resolution, so I felt a sense of accomplishment. Not only speaking, I learned many new words that can be used in resolution.(K.N.)
  2. I felt my English skills improved. I could make myself understood to others, and I could understand more vocabulary.(Y.A.)

●高一生徒の感想

First, I learned that MUN is a very difficult and high level thing, so 11F students are very good at English. Second, I learned that there are many issues in the world.(A.M.)

I learned that it is important to say your opinion clearly and collaborate to make good final resolutions. (N.K.)

I could recognize that my seniors’ speaking skill is amazing. There is only one year between my senior and me. But I was impressed when the seniors were speaking. And I could understand what the UN does.(R.K.)